Hva kan gi ekstra energi og motivasjon når du løper?

 

 

 

Innleggene i det siste har handlet om gleder og sorger, nedturer og oppturer. I dag er det ”back on track” om løping som gjelder. Eller mer presist; Hva kan gi ekstra energi og motivasjon mens du løper? Det er først og fremt i forbindelse med løp og konkurranser det tenkes på, men også under harde og/eller lange treningsøkter.

De fleste vil si at det er den energien du selv har bygget møysommelig opp gjennom aktiv trening over tid, som driver deg fram på et løp. Og sannsynligvis stemmer det også. De mange treningsøktene i all slags vær er selve fundamentet for jobben som skal gjøres.

Men det er også noe i tankene dine som kan bidra til å drive deg fram. Det er min erfaring at under et løp kan man psyke seg selv opp. Eller ned. Begge deler er fullt mulig, og utfallet henger ofte sammen med om du har forberedt deg på dette eller ikke.

De fleste løp kjennetegnes av ulike faser. Noen får trøkken midt i løpet, andre på den siste 1/3 delen, noen på den siste ¼ delen.

Hva vil det si å forberede seg og hva er det du skal forberede deg på? Jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer og hva som har fungert for meg. Jeg husker spesielt et løp i Helsingfors (halvmaraton) for noen år siden. Forberedelsene var gjort og jeg var klar som et egg da startskuddet gikk. Etter 14-15 km begynte det å røyne på. Og da skjedde det noe i tankene som jeg har tatt med meg i løp senere. Jeg sa til meg selv: ”Dette løpet har du gledet deg til i mange måneder, du har sett fram til det og du er her sammen med dine beste treningskamerater. Været er herlig og traseen er helt topp”.

Jeg kjente bokstavelig talt i kroppen at det hjalp å minne seg selv på disse tingene. Og løpet gikk bra, også den siste 1/3 delen.

På andre løp har det vært andre ting som har fungert. For eksempel det å tenke på herlighetene som venter i målområdet. Det kan for eksempel være kaldt øl, massasjen du har bestilt eller andre ting. Eller det som venter utenfor målområdet; kaldt øl, rødvin, hvitvin, pepsi max, cola zero, potetgull, peanøtter, brus, sjokolade eller rett og slett den ubeskrivelig herlige følelsen det er å komme seg i dusjen. I dette perspektivet er det ingen grenser for hva en kan glede seg til og som kan gi energi mens du løper.

Verdien av å ha en god rygg rett foran seg skal heller ikke undervurderes for ikke å snakke om det å ha en veldreid atletisk løper 2-3 meter foran seg (en fryd for øyet altså :-) .

Kanskje du har flere tips til ting som kan gi energi og motivasjon mens du løper?

 

Legg igjen en kommentar