Ting Tar Tid (TTT)

 

 

 

 

 

For å prestere bedre er det regelmessig trening over tid samt det å holde seg skadefri som er det aller viktigste, og samtidig det vanskeligste å få til. Denne bloggen vil blant annet gi deg en bedre innsikt i hvordan du kan trene, bli bedre og hvordan du kan forebygge skader.

Blant annet er det mange eksempler på hvordan en selv kan bli sin største fiende og trussel ved at treningsmengden økes for fort eller ved at man trener for hardt eller ved at man sover for lite, stresser for mye, vil så mye, skal rekke over så mye, jobbe så mye, spiser for lite (eller for mye) eller har et dårlig kosthold.

Et trekk i tiden er at alt skal gå fort, du skal komme i form så raskt, gå ned i vekt så fort, sette nye perser hver gang og det meste skal helst være quick fix. Det fungerer svært dårlig når det gjelder trening. Det tar flere år å sette kroppen i stand til å yte sitt aller beste. Dette faktum illustrerer med all tydelighet at du må gi kroppen tid til å bygge seg opp, sakte men sikkert, step by step. Det er det du gjør over tid som først og fremst påvirker prestasjonene dine. Og da sier det seg selv at skader og lange skadeavbrekk påvirker de langsiktige prestasjonene i stor grad. Å holde seg skadefri er en av flere ”nøkler”. I tillegg til måten du trener på. Om det siste kan du lese mer under ”Treningsprogrammer”.

Det er mange måter å trene på og mange tror at jo hardere, jo bedre. ”No pain, no gain” – liksom. Av og til kan det (og skal det) gjøre vondt, men dersom du etter hver hardøkt kjenner blodsmaken i munnen, eller du henger forover med hendene på knærne, trener du for hardt. Og det verste med å trene for hardt, i tillegg til at det framprovoserer skader, er at du ikke får igjen for investeringen. Snarere tvert imot. Du kan oppleve framgang på kort sikt, så stopper framgangen og til slutt er kroppen utmattet. I mange tilfeller kan du måtte slite med ettervirkningene i månedsvis, i noen tilfeller år.

Under ”Treningsprogrammer” finner du en meny bestående av 7 programmer på forskjellige nivåer, alt fra Nivå 1 som handler om å komme over den berømte dørstokkmila til Nivå 7 der det trenes hver dag. Mellom disse nivåene finner du kanskje noe som passer for deg.

Har du noen erfaringer du ønsker å dele med andre?

Legg igjen en kommentar