En vanlig treningsuke? (Del 2)

 

Etter to harde uker (uke 4 og uke 5) med mye mengde skulle uke 6 bli en uke for å hente seg litt inn igjen, få litt mer gnist og overskudd i kroppen. Som jeg skrev for ca 1 uke siden i innlegget ”En vanlig treningsuke”, var kroppen sliten og tung etter mye mengde og 3 hardøkter pr uke. Det er en ”varsellampe” når du ikke klarer å utføre kvalitetsøktene slik som du hadde planlagt. Dersom du peiser på risikerer du at kroppen blir enda mer sliten og du er inne i en ond sirkel.

Hvile og/eller noen dager med rolige økter er som regel nok til at du er tilbake på sporet. Jeg fulgte med hvilepulsen hver morgen gjennom uka som gikk og den falt med hele 6 slag og det sier i grunnen alt. Da kan du gjenoppta programmet og fortsette byggingen fram mot neste milepel som i mitt tilfelle er Berlin ½ Maraton 2. april 2017.

Men å komme tilbake på sporet påvirkes også av andre ting, for eksempel sykdom, stress på jobben, søvn og innholdet i livet ellers. For egen del er jeg nå inne i en overgangsfase mellom arbeidstaker og pensjonist! ”Alt er en overgang” sa reven da han ble flådd J. Neida, denne overgangen er langt mer behagelig og gir faktisk rom for å ta en power-nap midt på dagen, noe som føles veldig behagelig og godt mellom to treningsøkter.

Litt mer om neste konkurranse (milepel): Berlin ½ M er et løp jeg tidligere har vunnet 2 ganger, i 2013 på tiden 1.21,58 og i 2015 på tiden 1.22,24. Målet i år er å komme under 1.21! For å klare det må snittfarten ligge på ca 3.50 pr km. Tiden vil vise, og som et ledd i oppkjøringen og oppladingen til løpet skal jeg tilbringe 4 uker på treningsleir. Her skal det trenes under sommerlige forhold og med gode forutsetninger for restitusjon og hvile. Deretter går turen direkte til Berlin.

Hviledager er lurt å ta og de må gjerne være planlagt, eks hver søndag eller annenhver søndag. Noe sverger dessuten til å ta to hviledager sammenhengende når hviledager først skal tas. Prøv ut hvordan det fungerer for deg!

Kanskje du har noen innspill på akkurat det?

Legg igjen en kommentar