Å gjøre forandring i livet sitt

Forandring

Det er i hovedsak to grunner til at mennesker gjør forandringer i livene sine:

1)      Noe uforutsett skjer

2)      Bevisste valg

Det uforutsette kan f eks være ulykker, sykdom, uhell osv som gjør at forandringer tvinger seg fram eller oppstår som følge av det uforutsette.

Med de bevisste valgene er det annerledes. Coachen og TV-kjendisen Erik Bertrand Larssen skrev for 5 år siden boka ”Bli best med mental trening”. Boka er lettlest og forfatteren gir mange råd om måter å gjøre forandringer på (forutsatt at du virkelig har lyst til faktisk å gjøre noen forandringer!).

Dersom du fristes til å tro at noe av det han skriver om er ”quick fix” tar du feil. Han skriver et sted i boken at ”Dersom jeg ikke gjør forandringer vil alt være som i dag om 10 år”. Det er det langsiktige og gjentagende over tid som skaper de gode resultatene. I et gammelt kinesisk ordtak heter det at ”dersom du bærer et spann med sand til samme sted nok ganger har du til slutt et fjell”. I min oppvekst het det at ting skulle bygges ved å ”legge stein på stein”. I løpeklubben der jeg hører til er mantraet ”step by step”, resultater skal komme over tid steg for steg. TTT (ting tar tid) var et veldig populært uttrykk for noen år siden, og er det kanskje fortsatt.

Det er med andre ord ”intet nytt under solen” i det Erik B. Larssen prediker, og det hevder han heller ikke at det er. Men han sier at vi må begynne et sted, vi må komme i gang og at vi må vite hvor vi vil, enten vi ønsker å komme ned 10 kg i vekt eller løpe 10 km under 1 time. Og målet ikke være så konkret heller, i hvert fall ikke i første omgang, mål kan settes etter hvert og underveis, mål er individuelle for oss alle.

De mange kommersielle aktørene som gjerne vil hjelpe oss med ditt & datt lover ofte gull og grønne skoger; få sommerkroppen på 6 uker, flat mage på 4 uker, jernkondis på 4 minutter, bedre helse ved å spise produkt X. Tilbudene er mange og ”quick fix” er gjennomgangsmelodien. Aktørene spiller på våre følelser, de vet at mennesker ”lever i håpet” om produkt X skal gjøre livet mitt bedre og at jeg blir et lykkeligere menneske. Min gamle bestemor ble nesten 100 år. Hun tok aldri et eneste kosttilskudd, spiste fisk og poteter jevnlig og var fysisk aktiv hele sitt liv. Hun var ikke avholdsmenneske, spiste gjerne sjokolade og sa aldri nei til kake. Men sterk som ei gammel bjørk, det var hun.

Å gjøre forandringer gradvis og over tid gir som regel de beste resultatene. Kroppene våre er tilpasningsdyktige, men de krever at vi gir dem tid til å komme dit vi så gjerne vil. Da må vi altså være tålmodige og ha tro på det vi holder på med.

Mitt løpemål for maratondistansen i år er å sette ny personlig rekord i Berlin 24.september. Drømmen er å komme under 2.50 noe som ikke bare forutsetter at jeg har ”dagen”, men også at jobben er gjort i forkant. I løping får du ikke mye gratis, det er en veldig ærlig idrett og sluttiden er objektiv og udiskutabel. Den forteller hvor godt du har jobbet i forkant.

Boka til Erik Bertrand Larssen kan være til hjelp dersom du har ønsker om å gjøre forandringer i livet ditt.

Legg igjen en kommentar