Treningen fra uke til uke

Evaluering av uke 14 (uka som gikk)

Har du lyst å lære av andres feil? Les dette innlegget!

Ingenting gikk som planlagt denne uka. Forrige uke ble avsluttet med sykdom og det fortsatte inn i uke 14. Måtte avbryte økta onsdag etter 10 km (planen var 13 km). Tok hviledag torsdag og det var ikke en dag for tidlig.

Hvilepulsen er et barometer på tingenes tilstand. Den har hele uka ligget 3-5 slag over det den bør gjøre og det er i seg selv en klar indikator at man ikke bare kan knalle på. Noe er galt!

Analyse: På Barcelona ½ Maraton tok jeg meg fullstendig ut. De siste 3 km er borte fra hukommelsen. Jeg falt sammen over målstreken, fullstendig utslitt. Noen få dager etterpå ble jeg syk med influensa, feber, hosting og halsonde. Det gikk 10 dager før jeg gjenopptok treningen. Pulsen var fortsatt høy, hostingen hadde ikke gitt seg og halsonde satt fortsatt i. Allikevel ble treningen gjenopptatt, herav flere dager med to økter. Slik fortsatte det i 10 dager før det ble en uke med nedoverski i uke 11. Deretter fulgte 10-12 dager med fullt kjør før jeg igjen ble syk. Ikke på samme måten som sist, men halsondet (svelget) kom tilbake og allmenntilstanden var redusert.

Shit! Tilbake til sofaen og hviledager, tre på rappen. Programmet for uke 14 var bare å glemme, her må det tas ett skritt tilbake etter to skritt fram.

Oppsummering; kroppen lar seg ikke lure av et hode som ikke tar realitetene innover seg. Kroppen gir kun ærlige svar, det vet jeg av erfaring. Treningskamerat Kristian sa til meg etter et «tabbeløp» for to år siden «Når skal du lære?» Han fikk ikke noe godt svar den gangen, og jeg vet ikke helt om jeg kan gi han et godt svar i dag heller.

Uke 15

Den opprinnelige planen for uke 15 er lagt bort. I ny plan er det ingen hardøkter, bare rolige økter for å få overskuddet tilbake. Mengden får bli det den blir denne uka.

Det er 4 uker til Nice Halvmaraton. Det er et løp jeg har prøvd å forberede meg godt til, men det har gått litt opp og ned. Men mye kan skje på fire uker. Først må uke 15 gjennomføres på en god måte. Jeg vet at grunnlaget for et bra løp er tilstede. Basisen som en jevn og god trening over snart 20 år har gitt meg, forsvinner ikke i løpet av et par uker.