Treningen fra uke til uke

Evaluering av uke 15 (uka som gikk)

Plutselig er det lys i tunellen, håper ikke det er toget som kommer 😊

Endelig en uke med lyspunkter og bedre resultater. Etter mange uker med sykdom, dårlig form, høy puls, forkjølelse og halsonde, var uke 15 en liten opptur. Fortsatt ingen harde økter, bare rolige økter på totalt 90 km, i og for seg ikke så lite det heller, men lite nok til at overskuddet er på tur tilbake.

Det å trene med overskudd betyr ALT for framgangen. Dersom kroppen belastes for mye brytes den bare ytterligere ned ved at du trener uten overskudd. Det slår ALDRI feil!

Uke 16

Som du sikkert allerede har skjønt, er det nå mer offensive takter som gjelder, og optimismen er tilbake. Men hodet må fortsatt være med, og de offensive taktene må komme gradvis for at kroppen skal gis mulighet til å absorbere treningsøktene. Det kan sammenlignet med å fylle ei flaske via ei trakt. Fyller du for hardt på, fylles trakta og det renner over. Men så til det konkrete innholdet i uka som kommer:

Mengden reduseres ytterligere med 10 km til 80 km. To kvalitetsøkter legges inn, den første en halvhard PL med 7 økninger og 3 dager senere en hardøkt på 10 km (1 x 3000 meter, 1 x 2000 meter og 5 x 1000 meter, progressiv løping, altså gradvis raskere fart).

Etter en slik uke er jeg sliten, men ikke utmattet. Med en innlagt hviledag på søndag, skal jeg da være klar til nok en uke med relativt hardt program.

I skrivende stund er det 2 uker til neste konkurranse, 10 km i Albi. Om 3 uker er det halvmaraton i Nice. Det skal trenes godt fram til da. Vi høres om ca en uke 😊.