Treningen fra uke til uke

Evaluering av uke 16 (uka som gikk)

Lys i tunellen, og det var IKKE toget som kom! Etter flere uker med sykdom og dårlig trening, mente jeg å se lys i tunellen ved inngangen til uka 16. Og det VAR ikke toget som kom, det var faktisk lyspunkter. Jeg løp et par testløp som gikk brukbart. Formen er ikke der den var et par uker før Barcelona Halvmaraton i februar, men man må la seg inspirere og motivere av alt som går riktig veg. Overskuddet er tilbake og løpingen kjennes lettere. En god indikator på kroppens tilstand er at hvilepulsen falt 4-5 slag i løpet av uka. Nattesøvnen har vært god og matlysten på topp. Og sist, men ikke minst, løpegleden er stigende.

Plan uke 17

Det er i dag to uker til Nice Halvmaraton 5.mai. Generalprøven går i Albi søndag 28.april. Da løper en jeg 10 kilometer konkurranse og på det løpet vil jeg få en ærlig og usminket tilbakemelding på tingenes og kroppens tilstand. 4 dager før løpet løper jeg en kvalitetsøkt som består av 1 x 3000 m, 1 x 2000 m og 5 x 1000 m. Alternativt blir det en PL på 8 km med 7 økninger. Må kjenne etter den aktuelle dagen før jeg bestemmer meg. Men søndag er det bånn pedal i Albi. Ikke fra start, da går det «åt skogen», men etter ca. 3 km må turboen kobles inn, det som da måtte finnes av turbo. I går lørdag ble det hviledag etter en hard økt fredag med 1 x 3000, 1 x 2000 og 5 x 1000, totalt 10 km progressiv løping med puls opp mot terskel.

Hensikten med hardøktene nå er at de skal være formutløsende. I takt med hardere økter går mengden ned og denne uka står 70 km på planen mot 110 km for en drøy måned siden.

Ennå to uker igjen å kose seg og lade opp til møtet med noen av gutta i Tromsø Løpeklubb i Nice 😊.