Treningen fra uke til uke

Evaluering av uke 17 (uka som gikk)

Gi aldri opp!

Uka ble preget av forberedelser til konkurransen søndag 28.april, 10 kilometer flatt i Albi. Uka forløp rolig, før konkurransen ble det bare løpt 4 mil, og det er bokstavelig talt milevis unna en normal treningsuke. Men siden jeg har vært litt usikker på formen har jeg valgt å roe ned treningen/mengden og heller satse på at noen hardøkter skal virke formutløsende fram mot halvmaraton i Nice søndag 5.mai. Ukas hardøkt ble en PL på 8 km onsdag, start på 125 pulsslag og deretter gradvis økning av farta opp mot terskelpuls. Det mest positive med økta var at den fikk 6 sekunder raskere pr km enn tilsvarende økt 8 dager tidligere. Pulsen var den samme. Det forteller at noe positivt har skjedd.

Konkurransen i Albi ble også en opptur. Planen var å starte kontrollert de første 3-4 km og deretter øke farten noe. Det fungerte veldig bra, og jeg kom i mål på 38,30 som er 15 sek raskere enn sesongdebuten i 2018 (Krokenmila). Traseen var fin og det var lite vind.

Plan uke 18.

Nå gjelder det å stole på seg selv og ikke finne på noe dumt siste uka før løp. «Jobben er gjort» som det heter, nå gjelder det å bygge overskudd og samle krefter i dagene som gjenstår. En halvhard økt gjenstår, og den skal tas onsdag slik at jeg får ca 95 timers restitusjonstid før løpet i Nice.

Plan for løpet i Nice: Om det kan du lese på Springeren.no på fredag 3.mai. Det store spørsmålet er hvor lista skal legges. Dersom du som leser dette har noen innspill, feel free 🙂 .