Ukens løpeprofil – Kurt Edvardsen

I dagens innlegg på Springeren.no er det Kurt Edvardsen (44) i Tromsø Løpeklubb som presenteres. Kurt jobber til daglig som lagersjef hos TOOLS Tromsø, og har vært medlem i klubben siden 2017.

Springeren.no har vært så heldig å få å intervjue han om det å drive med løping og være med i en løpeklubb.

Hvorfor ble du medlem i Tromsø Løpeklubb?

Noen kompiser som lurte på om ikke jeg ville være med til Berlin halv Maraton i april 2017. Så ble det bare naturlig å melde seg inn i klubben.

Hva er fordelen ved å være med i en klubb?

Det er mange fordeler med å være i Tromsø Løpeklubb.

  1. enkel treningsplan med ca 3 hovedløp i året.
  2. mange engasjerte medlemmer.
  3. sosialt
  4. noen å løpe med på alle fellestreninger. I tillegg legges det ut rolige turer og fjellturer utenom som det bare er å møte opp, så slipper du løpe alene.
  5. felles klubbturer.

Hvorfor løper du?

I starten var det av helsemessige grunner. Etter å ha hatt en litt for rolig jobb i noen år hadde kondisjonen falt og BMI steget. På tide å finne på noe. Da ble løping lett å ta til, lett tilgjengelig, trenges ikke planlegge så mye, på med klær ut døra så er du i gang. Kunne spise mer og drikke mer uten at trappene ble tunge å gå.

Etter hvert har basillen bitt meg. Nå er det blitt mer om å forbedre seg, kjenne på hva trening gjør med deg. Hvor fort kan jeg løpe?

Så må vi ikke glemme det sosiale med klubben.

Hva er løpeglede for deg?

Løpe glede kan være så mangt. Å løpe en tur i terreng helt alene, alt er stille og det flyter av sted. Eller løpe med klubben 32 km på asfalt med 20 andre og det skravles hele veien. Så har du vinteren da det er -8 grader ute og det stiller 15 løpere for å løpe 3*20 min. intervall. Når du da har fått deg en dusj og sitter i sofa med varm kaffe og er kjempe fornøyd med at du har gjennomført økta. Du må nesten ha gjennomført det for å få den følelsen.

Har du noen ambisjoner/mål på kort eller lang sikt, i så fall hvilke?

I år hadde jeg som mål å komme under 90 min på halvmaraton og under 40 min på mila. Så er det den store sub 3 timer på maraton, kanskje 2020.

Hva er din beste løpsopplevelse?

Nice halv maraton 05.05 2019, fin gjeng som dro på tur. (Tur kommentert på Springeren.no). Trening frem til løpet hadde godt fint, målet var under 90 min. Jeg merket i starten av april at formen begynte å komme, endret målet til 1:28: XX.

Klarte å følge planen 4:10 pr km på første 11-12 km, økte farta til 4:05 pr km frem til 16 km. Siste 5 km gikk under 20 min og 1.27.27 ble resultatet. Det var en ubeskrivelig følelse å gjennomføre plan og følelse av å bare flyte over asfalten.

Hva er din verste løpsopplevelse?

Reinen 10km i juni, mål under 40 min. Fin gjeng som har samme mål. Starter fint opp 3:55 min pr km på de 2 første km, kroppen er tung får ingenting gratis. Slipper gjengen, slipper meg ned til 4:03 min pr km neste 2 km, føler at jeg får kontroll. Litt motvind og tenker at det blir bra etter vending, kan øke farta igjen. På 4,5 km smeller det i hofta. Skadet. Er enda ikke i full trening.

Noe annet du har lyst å nevne?

Ikke før jeg ble skadet at jeg forstår hvor mye løping og det sosiale med Tromsø Løpeklubb betyr for meg.

Tusen takk for at du stilte opp Kurt, og lykke til videre!