Foran Oslo

En plan er lagt for året som kommer, og det som er igjen av 2019. Høydepunktet i 2020 blir VM i halvmaraton, dvs jeg håper det blir et høydepunkt. Men det er lenge til, og lørdag 21.september er det halvmaraton i Oslo, et løp jeg ikke er forberedt til. Derfor blir det mer som ei treningsøkt foran viktigere løp senere i høst.

              De siste to ukene har jeg kjent på hvordan det er å være hjemme igjen, og følelsen er ubeskrivelig god. Borte bra, hjemme best, det underskriver jeg på. Å gjenoppta treningsøkter i kjølig nordnorsk høstluft har vært et løft, å trene sammen med gode treningskamerater igjen etter ca 300 økter alene det siste året har vært en opptur. Det føles nesten som et «kick», motivasjonen er på topp, treningsgleden likeså.

              Hva så etter Oslo? I slutten av oktober er det halvmaraton i Valencia i den samme traseen som Sondre N. Moen sjokkerte en hel løpeverden med å løpe distansen på under 1 time da han kom i mål på 59,48. At jeg kopierer hans bedrift er lite sannsynlig 😊 , men jeg jobber hardt nå for å komme form til dette løpet og yte mitt beste.

              Den første uka etter nyttår er det alltid Mørketidsløpet. På dette løpet råder det som regel stor usikkerhet om vær og føre helt til startskuddet går.

              I midten av februar derimot råder det ikke usikkerhet om føret, på Barcelona halvmaraton. Traseen er fin, har løpt den to ganger tidligere.

              Etter Barcelona har jeg ikke «prikket inn» noe mer på våren, men noe blir det, enten Berlin, Praha eller et annet sted, før MSM i Tromsø i juni.

              Etter MSM gjelder det å løfte formen ytterligere et hakk før turen går til Toronto i Canada der VM i halvmaraton går rundt 1.august. Dette blir årets store løpemål, og det er ennå lenge igjen, over 10 mnd med strukturert og hard jobbing. Forhåpentligvis kan jeg henge en medalje rundt halsen på turen hjem, det er i hvert fall målet. Time will show. I 2020 konkurrerer jeg i klassen 65-69 år. Vinnertiden i årets VM ble 1.25 og året før 1.27 – for å vinne i 2020 må en kanskje løpe under 1.24 eller kanskje enda raskere.

              Så da er det bare å jobbe videre hver dag, sakte men sikkert.