Etter Valencia Halvmaraton

Du har sikkert opplevd noen ganger å komme akkurat litt for sent til bussen, eller til toget. Det føltes litt sånn i går da målstreken ble passert på Valencia Halvmaraton, bare noen sekunder fra målsettingen. Samme dag som løpet gikk ble klokka stilt en time tilbake, og natta ble dermed en time lengere. En god start på dagen.

I tillegg var været perfekt for løping med 16 plussgrader ved start, vindstille og sol fra blå himmel. Når i tillegg traseen går for å være Spanias raskeste var forventningene tilsvarende store til egne prestasjoner. Og faktisk til andres prestasjoner også. Som kjent stilte Norges beste, og en av Europas beste halvmaratonløpere til start, Sondre Nordstad Moen. Kristian Ulriksen var også her.

Jeg starter med Sondre. Han kom i mål på 1.00,15 og er kanskje ikke helt fornøyd med det. Det er rart med det, har du en gang løpt ½ maraton under timen, så … Nå skal det sies at han ble nr 8 i et knallsterkt felt; en europeer og syv afrikanere!

Vinnertiden i herre klassen ble 59,05

Vinnertiden i dameklassen ble 1.05,32

Hva med Kristian? Han har en pers på under 1.09 men i går var han ikke helt «der». Han har nettopp hatt en sesongpause og har følgelig ikke ladet opp til dette løpet slik han bruker. Han kom mål på 1.12,17 som for han normalt er en grei løpetur. Next time Kristian 😊!

Så var det Springeren. Lista var lagt relativt høyt med sub 1.23 som målsetting, vel fire minutter raskere enn Oslo Maraton i september. Det startet ikke så verst, men skulle allikevel ikke holde til mål. Sluttiden ble 1.23,11 – akkurat 12 sekunder for sent i f.h.t. målsettingen.

Hva var positivt? Traseen i Valencia er helt topp, flat som ei pannekake og et veldig bra publikum underveis, både unge og gamle som heiet, veivet med flagg, ropte og skrek. Veldig inspirerende!

Jeg er eldst i klassen i år, og da er det veldig motiverende å vinne klassen med en margin på bare 16 sekunder til nummer to.

Og løpegleden var med hele vegen!

Hva nå? Neste løp på bar asfalt er Barcelona Halvmaraton 16.februar 2020. Da skal 1.23-grensa slås! Det er ikke store forbedringen som må til, og jeg tror nøkkelen er å øke innslaget av fart på trening i ukene som gjenstår. Time will show.