En reise i 2020

Jeg skal ut på en reise i 2020, og du kan få være med. Reisen er lang i tid, og mange vil nok føye til; noe sær i innhold. 2020 skulle være året da en løpetid som har vart i snart 240 mnd skulle krones med VM i halvmaraton. Og målet var å vinne! Mission closed, det blir ikke noe av!

Løpegleden er allikevel på plass, og det er mye annet man kan prøve seg på enn et VM. Norske rekorder for eksempel. I dette tilfellet på distansene 5K, 10K, Halvmaraton og Maraton. Den eldste rekorden er fra 1996 (24 år gammel), den yngste er fra 2019.

Grunnen til at 2020 er spesielt, er at jeg fra i år løper i klassen 65-69 år, og følgelig er yngst i klassen, samt at dette blir mitt siste år som hardt-satsende løper. Fra neste år blir det mindre løping og mer filosofi, pianospill og rødvin.

Så til saken; norske rekorder. I klassen 65-69 er de som følger:

DISTANSE                       TID                     ÅRET DE BLE SATT

5K                                     18,29                                2019

10K                                   37,45                                2011

½ Maraton                     1.23,07                            1996

Maraton                         3.03,35                            1998

På bloggen, Springeren.no vil du framover (nesten) hver dag kunne lese om hvordan veien blir til. Det blir gråt og tenners gnissel, det blir latter og oppturer, nedturer, knall og fall, hvilepuls og vekt, laktatverdier, treningstips og treningserfaringer, skadeforebygging, opplading, utlading m.m. I sum relativt mye, men kanskje for smalt og for sært for de fleste. Men de daglige innleggene skal ikke bli så lang, snarere lettlest og kanskje til og med underholdende? Det siste er muligens å spenne buen litt høyt, men mer hverdagslige ting vil også komme med.

Alle innleggene vil som hovedregel dreie seg om hva akkurat den aktuelle dagen har inneholdt med en beskrivelse og en vurdering. I skrivende stund er det søndag 23.februar og vi er i uke 8. Det er bare en uke siden Barcelona Halvmaraton som gikk søndag 16.februar. Det innebærer at jeg er inne i en restitusjonsperiode etter løpet. Samtidig er det nøyaktig åtte uker til neste løp som er Wien Halvmaraton søndag 19.april i uke 16.

For å i det hele tatt ha forhåpninger om å kunne oppnå noe som helst, må en ha både planer og struktur. Det er ambisiøst å prøve seg på «alt» fra 5 km til 42,2 km. Og gode tider kan ikke bestilles. Gode tider kommer når alt er plass og alt klaffer. Sånne dager er det ikke så veldig mange av. Men de finnes. Og er man både dyktig og heldig, kan det bli bra!

Det var det hele så langt. Da får du bare leve i spenning, sannsynligvis til i morgen kveld da det etter planen skal komme et innlegg om hvordan den viktige restitusjonsuka etter løpet i Barcelona ble gjennomført Da kan man gjøre mye galt, rett og slett som følge av at kroppen er dønn sliten!