Dagbok (3) – En reise i 2020

Den andre uka etter løpet i Barcelona går mot slutten. Kroppen har føltes tung, hamstringene (musklene bak på lårene) stram og morgenpulsen har økt utover uka. I sum forteller dette at jeg har trent for mye i forhold til hva kroppen har vært klar til å ta imot. Klassisk nybegynnerfeil! Ferdig snakka.

Torsdag

Morgenpulsen gikk opp ytterligere et slag og viste 51. Dette på tross av kun rolige økter denne uka, men dog to økter hver dag. Ikke gunstig utvikling.

Startet dagen med 10 km rolig løping. Det var en viss spenning knyttet til denne økta; ville hamstringen tåle 10 km?  Må innrømme et jeg løp med tunge bein, og en hamstring som aller helst ville være hjemme. Ettermiddagsøkta inneholdt 6 km rolig løping og 45 min styrketrening for kjernemuskulatur sammen med gutta Rune og Eirik.

Dette er en veldig viktig økt. For noen år siden hadde jeg en skade som gjorde det nødvendig med behandling på UNN. Da behandlingen var over spurte legen meg; «Vet du hvilke muskler som er de viktigste for en maratonløper?» Tja, jeg tippet selvfølgelig på legg- eller lårmuskler, men neida, riktig svar var magemusklene. «Det er de som skal holde deg oppe når det røyner på den siste delen av løpet».

Six-packen på bildet er ikke mine – muffins derimot 🙂

Fredag

Ukas fineste treningsdag. Den startet med en ei rolig skiøkt på 8 km før en times restitusjonsaktivitet på Tromsøbadet. Diverse badstuer, varme og kalde grotter og kulper, svømming inne og ute; du verden – du verden for en badeopplevelse.

Man kan ikke unngå å bli i bedre humør etter å ha besøkt Tromsøbadet. Det vil si; humøret stiger faktisk mens du er der. Sånn er det bare.

Mye av hensikten med treningen fredag, er å klargjøre kroppen til langturen på lørdag. Langturen er en av ukas viktigste økter for maraton- og halvmaratonløpere. Her trenes kroppen til å prestere over tid, til å holde ut den belastninga det er å løpe (nesten) så fort du kan i ca 3 timer (maraton). Det er ikke noe du gjør uten å ha trent på det!

Rolig frokost søndags morgen

Skal det aldri slutte å snø?

Svaret er tydeligvis «nei». YR melder at vi natt til lørdag skal få ytterligere påfyll av dette hvite pudderet som nå ligger i digre hauger overalt og gjør livet tungt og vanskelig for mange. Men, det må også sies: snøen er også til glede, i hvert fall for noen 😊.

Søndag

Søndag er hviledag og da kan uka oppsummeres og evalueres. Dersom lørdagsøkta går som planlagt når jeg 115 km. Ha ei fin helg!