Dagbok (7) – En reise i 2020

Den tredje treningsuka etter løpet i Barcelona gikk tingene bedre etter en tung periode de to foregående ukene. I dag, søndag er fast hviledag. Hensikten med det er å klargjøre kroppen mest mulig til å ta imot treningen i uka som kommer. Det er 6 uker til halvmaraton i Wien og ennå god tid til å trene med tanke på å sette ny norsk rekord på distansen. Sum tilbakelagte km denne uka ble 130.

Fredag

Fredags ettermiddag ble ukas langtur unnagjort. Den gikk i rolig tempo mens snøen falt kontinuerlig over Kvaløysletta, Eidkjosen og Håkøya. Underlaget var (fortsatt) arktisk med en blanding av snø og is. Det blir ikke veldig teknisk løping under sånne forhold. Ikke ble det veldig langt heller, 19 km, men under slike forhold var det langt nok.

Torsdag

Skitur nr fire denne uka er i tråd meg målsettinga. Tett på 5 mil med fartslek der pulsen stiger og faller, stiger og faller. Fin alternativ trening, men litt mere om og men, styr og ståk, enn bare å ta på seg joggeskoa. Men nødvendig av hensyn til hamstring og annen muskulatur. «Budsjettet» denne uka er 135 km og da er det lurt med noe skigåing som avlastning.

Styrketrening

Ved å gå på ski trener du ikke bare armer og ben, men også magemuskler og rygg. I tillegg til hjertemuskelen. Ved å gå på ski får du egentlig både i pose og sekk. Samtidig er det viktig å være oppmerksom på at skigåing ikke erstatter løping, det må løpes for å bli en god løper. Selv om mange gode skiløpere også er gode løpere, det er det mange eksempler på.

På ettermiddagen ble det 10 rolige km på mølle. I dag gjelder det å ikke ta det for hardt med tanke på langturen fredag.

Tabellen

Tabellen nedenfor vil bli oppdatert hver søndag. Den viser de nakne fakta, både når det gjelder tilbakelagte kilometer, puls, og søvn i uka som gikk.

  PULS 1) Km – løping Km – ski Søvn 2) Tid 3)
UKE 8 49 32 17 7 8
UKE 9 50 97 18 8 7
Uke 10 47 82 48 8 6
           
  1. Snitt på 7 dager, målt hver morgen
  2. Snitt pr døgn
  3. Antall uker til neste konkurranse som er halvmaraton i Wien 19.april

Kommentarer til uke 10: Snittpulsen falt i snitt med 3 slag steg fra 50 til 47. Det er en god indikator på at kroppen har klart å hente seg inn. Har også følt meg bedre denne uka, og pulsutviklingen bekrefter det. Planen for kommende uke er blant annet å ta en laktat-test. Den vil kunne vise hvordan syreverdiene er i kroppen for tiden.