Dagbok (8) – En reise i 2020

Mandag

Ikke alle dager er like lyse. «Manda morra blues» sier noen, andre sier «Endelig mandag». Min mandag var litt «blåmandag». Det var ikke like lett å snøre skoa og stå i det, som Kristian bruker å si.

Bagen var pakket, jeg var klar for mølleøkta på treningssenteret, det vi si det praktiske var klargjort, men kroppen, og i første rekke hodet, hang etter. Jeg ble sittende et lite minutt å tenke, så tok jeg sats og gikk ut døra. Ikke alle dager er like lyse.

Lyset er der framme et sted – alltid

Allikevel kan du oppleve at sinnets tilstand endrer seg når du er kommet i gang. Det har jeg over år erfart i mange av livets situasjoner. Når jeg er vel i gang, når blodsirkulasjonen øker, da skjer det noe med sinnets tilstand også.

Å løpe på mølle er kjedelig. Ferdig snakka. Det er så monotont, det skjer så forbanna lite annet enn båndet på mølla som surrer og går. Det er det hele. Ikke mye motivasjon og stimulans å hente der nei. Dagens økt var litt annerledes. Etter at oppvarmingen var over inneholdt økta variasjon nesten hvert eneste minutt ved at farta ble økt. Det gikk fortere og fortere i nesten ei mil, i nesten 40 minutter. Svetten silte på slutten, pusten gikk og pulsen steg og steg, jevnt og trutt opp mot terskelnivået.

Når slike økter er over, kjenner jeg både på glede og tilfredshet. Adrenalin-produksjonen gjør noe med sinnstilstanden, stoffet dopamin utskilles i hjernen og fungerer som et signalstoff. Plutselig er dagen lysere.

Det oser av energi av alle sammen

A og B uker

Denne uka er en såkalt «B-uke». Det innebærer et jeg reduserer mengdetreningen med ca 30%. Hensikten er å gi kroppen et ekstra løft/stimulans med tanke på de to ukene som følger etter denne da mengden igjen økes.

Tirsdag

Dagen startet fint ved at morgenpulsen viste 45. Det ga et positivt signal til hjernen med tanke på laktattesten senere i uka sammen med løpekamerat Rune.

På morgenøkten ble det løpt rolig i drøye 45 minutter (8 kilometer). At den ble så kort er fordi jeg ønsker å være kvikk i beina i kveld på testen.

I tabellen nedenfor ser du en tabell/oversikt over laktatverdiene som er logget den siste tiden. Forklaring:

  1. Under og etter oppvarmingen skal du ikke produsere laktat i nevneverdig grad. Laktat under 1,0 er bra
  2. Etter drag 1 som varer i 10 minutter i halvmaratonfart (4-blank fart) er en laktat under 2,0 bra
  3. Drag 2 løpes på samme måte som drag 1, altså i 10 minutter i halvmaratonfart, men laktatverdien måles ikke før etter drag 3 som er identisk.
  4. Når drag 3 er løpt har løpingen foregått i 30 minutter med to minutters pause mellom dragene. Laktatverdi på under 4,0 er bra
  5. Når laktatverdien overstiger 4,5 innebærer det at musklene produserer mer melkesyre enn kroppen klarer å absorbere. Sagt på en annen måte; da løper du for fort/over evne, og du vil etter hver stivne. Da er løpet kjørt!
Dato Oppv Drag 1 Drag 3
11.12.19 0,5 3,5 4,7
15.01.20 0,6 1,8 6,6
23.01.20 2,1 (?) 1,9 2,4
17.03.20      

Kommentarer:

Ved å gjennomføre testene på samme måte over tid, får man så å si tatt temperaturen på kroppen, og på den måten avlese kroppens tilstand.