Dagbok (10) – En reise i 2020

Uken da mye endret seg i verden

I skrivende stund er det søndag 15. mars 2020 og en av de mest spesielle uker i norsk etterkrigstid er lagt bak oss. Det har vært den uken der fokuset til oss alle har dreid fra vår egen lille plaskedam til et globalt perspektiv der folks liv og helse er blitt alles fokus. Og det ser ut til at slik vil det kunne bli en god stund framover.

Allikevel skal vi fortsatt ta en dag av gangen. Når det gjelder treningen min, er de kortsiktige målene lagt på is. Arrangørene av halvmaraton i Praha, Wien m.fl. har avlyst/utsatt sine arrangementer på ubestemt tid. Noen sier at man kan se bort fra konkurranser i hele første halvår, og at også starten på andre halvår er usikker.

Når vil teppet gå opp for neste løp?

Jeg er klar over at disse problemstillingene er mikroskopiske og uviktige i den store sammenhengen, i likhet med svært mange andre ting. Allikevel må det være lov å bekymre seg litt, og å glede seg litt, om når neste konkurranse blir. For min del er tidsaksen flyttet fra 19/4 (Halvmaraton i Wien som er avlyst) til 13/9 (Halvmaraton i København). Det er 6 mnd til løpet i København, og det positive er at det er god tid til å forberede seg. Og skulle heller ikke dette løpet gå som planlagt, er jeg påmeldt til Valencia Halvmaraton 25/10. Det er med andre ord flere muligheter i framtiden en gang.

Lørdag

Ukas langtur i selskap med flere andre. Progressiv løping i halvannen time etter ca 15 minutter oppvarming og nedjogg til slutt. Totalt ca 2 timer.

Søndag

Hviledag. Og den var det virkelig behov for.

Tabellen

Tabellen nedenfor oppdateres hver søndag. Den viser de nakne fakta, både når det gjelder tilbakelagte kilometer, puls, og søvn i uka som gikk.e

  PULS 1) Km – løping Km – ski Søvn 2) Tid 3)
UKE 8 49 32 17 7 8
UKE 9 50 97 18 8 7
Uke 10 47 82 48 8 6
Uke 11 48 84 23 8 ?
Uke 12          
  1. Snitt på 7 dager, målt hver morgen
  2. Snitt pr døgn
  3. Antall uker til neste konkurranse som er høyst usikkert når skjer

Kommentarer til uke 11:

Jeg ble litt overivrig den første delen av uka og løp på meg overbelastede hamstring muskler på lårenes bakside. Dette på tross av en såkalt «B-uke» (les mer om dette i innlegget 10.mars). Snittpulsen steg med 1 slag fra 47 til 48. Det er en indikator på at kroppen ble litt for hardt belastet. Uka ble preget av dette og fornuften tilsier at skigåing bør prioriteres høyere i kommende uke. Samt at løpingen primært bør være rolig.

Verden, og også ferden, går videre.

Verden går videre