Dagbok (12) – En reise i 2020

Løping i koronatider

Uka er gått og 110 km er lagt bak, alle i rolig tempo, ca 70 km løping og ca 40 km ski. Verden preges av koronaviruset, det er tøffe tider for mange, både direkte og indirekte. Å komme seg ut og løpe i frisk luft hjelper på humøret.

De daglige løpeturene er et lyspunkt

Torsdag

Morgenøkta ble gjennomført på ski i nypreppa spor på Kvaløysletta. Et fantastisk tilbud til alle skiinteresserte. 14 km ble det, fartslek så det holder i en kupert trase.

Kveldsøkta ble gjennomført i løpesko sammen med noen av gutta i det lokale løpemiljøet.

Fredag

Fredag er vanligvis «lukusdag» på Tromsøbadet med svømming inne og ute, varme og kalde kulper, badstuer m.m. Men nå er det stengt, og da ble det tapetsering hjemme i stua i stedet 😊 (oppussing må vite).

Men skiøkt ble det, en kopi av gårdagens 14 km i rolig tempo.

Lørdag

Året gjennom er langturen et fast innslag. Langturen må sies å ha blitt en tradisjon blant langdistanseløpere i Tromsø da den har eksistert siden midten av nittitallet, altså i ca 25 år. Ikke dårlig. Denne lørdagen ble den gjennomført i rolig fart, eller «skravlefart» som noen kaller det. Og rett skal være rett; noen skravler mer enn andre 😊. Charles Christiansen, som i mange år var en del av inventaret på langturene, hadde mye på hjertet. Han reiste mye, og konkurrerte mye utenlands, og han hadde mye å fortelle. Han var på mange måter et midtpunkt på disse øktene i flere år.

Søndag

Søndag er hviledag. Da roes det ned, og det samles krefter il kommende uke.

Oppsummering av uka

Det totale volumet ble bra, og alternativ trening på ski likeså. Det er bare løpt rolig denne uka, og noe av årsaken til dette er at jeg (fortsatt) sliter med hamstringene. Planen i uka som kommer er å fortsette med å ta det rolig, og få gått noe på ski. Det blir ikke mye asfaltløping, og løping på mølle blir det heller ikke når treningssentrene er stengt.

Tabellen

Tabellen nedenfor oppdateres hver søndag. Den viser de nakne fakta, både når det gjelder tilbakelagte kilometer, puls, og søvn i uka som gikk.

  PULS 1) Km – løping Km – ski Søvn 2) Tid 3)
UKE 8 49 32 17 7 8
UKE 9 50 97 18 8 7
Uke 10 47 82 48 8 6
Uke 11 48 84 23 8 ?
Uke 12 47 72 38 8 ?
Uke 13          
  1. Snitt på 7 dager, målt hver morgen
  2. Snitt pr døgn
  3. Antall uker til neste konkurranse som er høyst usikkert når skjer