Dagbok (13)-Hvor går reisen?

Å delta på løp, enten det er i inn- eller utland, korte eller lange distanser, er noe av det artigste jeg vet. Det er noe med stemningen og atmosfæren på disse arrangementene som trigger meg så enormt. Noen bruker uttrykket «løpefamilien» om folkene som har den samme interessen som en selv.

I løpeklubben der jeg er medlem, har det i en årrekke vært tradisjon med klubbturer, og da eller helst til litt større løp i Europa et sted. Mange i miljøet hadde, og har fortsatt, mange planer for deltagelse på løp som nå avlyses i tur og orden. De fleste lurer innerst inne på hvor lenge den unntakstilstanden vi nå lever i skal vare, og når vi kan delta på løp igjen.

Det virker ikke som om det er noen nå som kan si noe sikkert om akkurat det!

Den siste tiden er flere store arrangementer avlyst, for eksempel EM i fotball og OL i friidrett. For de som driver veteranidrett er både EM (i Portugal) og VM (i Canada) avlyst. I tillegg er en rekke andre arrangementer avlyst. Og man spør seg; hvor lenge skal dette vare?

Svaret på det er høyst usikkert. Og da blir spørsmålet for de mange som hadde meldt seg på diverse løp, som hadde trent hardt og lenge med sikte på disse løpene, og som hadde gledet seg om mulig enda mere; Hvilke treningsmål skal jeg nå ha? Og når blir neste mulighet? Behøver jeg treningsmål? Kan jeg ikke bare trene og være fornøyd med det?

Fra Dagboka

Mandag

Litt vanskelig smøreforhold, men nypreppa løyper på Tromsøya på morran. Gikk 2 x 6 km med skibytte 😊. Først på (elendige) smøreski. Forsøket med festesmurning lyktes overhodet ikke. Lettelsen var derfor stor da jeg skiftet til (smørefrie) rubski. De satt som et skudd og gled i tillegg bra. Kveld: ei rolig løpeøkt i slaps, vann og dritt ☹.

Tirsdag

Ny skiøkt. Denne gang 14 km på Kvaløya. Valgte rubskiene og det fungerte veldig bra. Som vanlig nypreppa spor. Kveld rolig løpeøkt, der spor av asfalt kunne registreres 😊.

Onsdag

Tredje skiøkt denne uka, og den ble et slit. Hverken feste eller god glid. Say no more ☹. Kveldsøkta ble gjennomført på gang- og sykkelstien.

Sum så langt denne uka: 7 mil fordelt 50/50 på ski og løping.

Styrketrening på (altfor) høyt nivå 🙂