Dagbok (14) – En reise i 2020

Det er mye nå som ikke er som det bruker å være. Og det skal man være varsom med å overraskes over. Corona, og redselen for å bli smittet, gjør at vi alle forventes å agere annerledes enn det vi alltid har gjort, og at vi innretter oss i forhold til de rammer og vilkår som gjelder i Norge, og at vi tar hensyn til andre der vi ferdes.

Viktig å holde god avstand

Konkrete eksempler på nye adferdsregler, er å holde to meters avstand til andre, (både når vi løper og ellers) samt vi ikke opptrer i flokker større enn fem personer. I det lokale løpemiljøet mitt, prøver vi å forholde oss til disse reglene, men vi lykkes ikke hver gang. Det gjelder spesielt dette med å holde avstand til andre, og til hverandre, når vi løper i flokk (på inntil fem personer). Den siste uka har vi sett innlegg på sosiale medier der vi både sjikaneres og kritiseres hardt, vi «jævla joggere»).

Men sånn er det nå, det må vi ta innover oss, og holde avstand og ikke løpe i flokker større enn fem. Tallet er 5 😊.

Fra Dagboka:

Torsdag

Det ble bare en økt i stedet for to. Jeg orket rett og slett ikke, følte ikke for å trene mer den dage, var litt tung både i kroppen og psyken.

Fredag

Tanken på at jeg bare hadde planlagt en økt denne dagen, var veldig positiv. Det ble 14 km og en drøy time der vi som løp i lag opplevede alle fire årstidene på en gang. Været skiftet ustanselig fra varm og god «vårsol» til stiv kuling, snø og haggelbyger.

Lørdag

Været ble bedre enn uberegnelige YR hadde meldt. Langturen gikk til vanlig tid fra vanlig sted. Vi var syv som stilte til start, og vi delte oss raskt i to grupper. Bare så det er sagt 😊. Vi prøvde også å holde den reglementerte avstanden oss imellom.

Etter en drøy times relativt rolig løping, kjente jeg at noe skjedde i kroppen. Det hadde vært lett, kroppen kjentes fin, men de siste 10 km var det plutselig ikke lett lenger, selv om farten fortsatt var relativt rolig. Jeg kjente på lettelsen da økta var over og 25 km kunne bokføres.

Søndag

Hviledagen kom som bestilt. Det vil si, etter frokost ble det halvannen time snømåking, egentlig ei styrketreningsøkt.

Oppsummering av uka

Kjenner meg sliten og litt uopplagt. Hvilepulsen, som er en av mine indikatorer, har gått opp 2 slag den siste uka, og feelingen i kroppen sier også at jeg bør ta grep. Det mest nærliggende er selvfølgelig å trene mindre i uka som kommer og forsøke å få overskuddet tilbake. Snømåkingen er vanskelig å komme unna, det samme gjelder oppussingen i huset.

Trøtt og sliten

Tabellen

Tabellen nedenfor oppdateres hver søndag. Den viser de nakne fakta, både når det gjelder tilbakelagte kilometer, puls, og søvn i uka som gikk.

  PULS 1) Km – løping Km – ski Søvn 2) Tid 3)
UKE 8 49 32 17 7 8
UKE 9 50 97 18 8 7
Uke 10 47 82 48 8 6
Uke 11 48 84 23 8 ?
Uke 12 47 72 38 8 ?
Uke 13 49 84 36 9 ?
Uke 14          
  1. Snitt på 7 dager, målt hver morgen
  2. Snitt pr døgn
  3. Antall uker til neste konkurranse som er høyst usikkert når skjer