Nivå 2

Nivå 2 («Godt i gang»)

 

Dag 1 (30 minutter)

Løpetur i “prate-tempo”. Det vil si at du skal løpe så rolig at du kan føre en uanstrengt samtale med en som løper ved siden av deg. Varighet ½ time. Flatt terreng (asfalt) eller løping i skog/lysløype, men unngå de bratte brakkene.

 

Dag 2 (40 minutter)

De første 15 minuttene løper du i prate-tempo. Når du er blitt varm finner du deg en bakke som er ca 100 meter lang og ikke for bratt. Fra bunnen av bakken løper du oppover ca 100 meter. Farten skal ikke være max, men du skal puste tungt når du er på toppen. Gå ned igjen. Gjør dette 3-5 ganger (føl deg fram i starten hva du klarer). Når økten er over løper du hjem igjen i prate-tempo.

 

Dag 3 (30 minutter)

Løpetur i “prate-tempo”. Det vil si at du skal løpe så rolig at du kan føre en uanstrengt samtale med en som løper ved siden av deg. Varighet ½ time. Flatt terreng (asfalt) eller løping i skog/lysløype, men unngå de bratte brakkene

 

Hvor trene?

Løpe kan man gjøre hvor som helst og når som helst. Asfalt er fint å løpe på, men hardt for legger og knær. Løyper i skogen og i terrenget er mindre belastende for skjelett og benbygning. Løping på tredemølle kan være at alternativ eller som avveksling. Skigåing kan også være et godt supplement til løpingen.