Nivå 3

Nivå 3 («Jeg vil videre»)

Dag 1 (45 minutter)

Løpetur i “prate-tempo”. Det vil si at du skal løpe så rolig at du kan føre en uanstrengt samtale med en som løper ved siden av deg. Varighet 45 minutter. Flatt terreng (asfalt) eller løping i skog/lysløype, men unngå de bratteste bakkene.

 

Dag 2 (50 minutter)

De første 20 minuttene løper du i prate-tempo. Når du er blitt varm finner du deg en bakke som er ca 100 meter og ikke for bratt. Fra bunnen av bakken løper du oppover ca 100 meter eller ca 20 sekunder. Farten skal ikke være max, men du skal puste tungt når du er på toppen. Gå eller småjogg ned igjen. Gjør dette 4-6 ganger (føl deg fram i starten hva du klarer). Når økten er over løper du hjem igjen i prate-tempo.

 

Dag 3 (45 minutter)

Løpetur i “prate-tempo”. Det vil si at du skal løpe så rolig at du kan føre en uanstrengt samtale med en som løper ved siden av deg. Varighet ca 45 minutter. Flatt terreng (asfalt) eller løping i skog/lysløype, men unngå de bratteste bakkene

 

Dag 4 (60 minutter)

Denne økta kan med fordel være en variasjons-økt der du enten går på ski eller gjør noe annet dersom du føler for det. Dersom du allikevel velger en løpeøkt kan du gjennomføre en såkalt progressiv økt der du løper de første 5 minuttene i svært rolig joggetempo. Etter 5 minutter øker du farten litt og etter ytterligere 5 minutter øker du farten litt til. Totalt 5-6 økninger. På denne måten får du trent på litt fart også

 

Forslag til treningsdager:

Mandag – onsdag – fredag – søndag